Несприятливий вибір на ринку

Saturday, September 7th, 2013 | Маркетинг

Несприятливий вибір adverse selection: ринок „лимонів”

Купуючи вживаний автомобіль, покупцю буває важко визначити чи він є добрий (“plum”) чи ні („lemon”), проте продавець автомобіля дуже добре знає його якості.

Розглянемо ринок зі 100  продавцями і 100 покупцями вживаних автомобілів. Всі знають, що 50 автомобілів є добрими, а 50 є „лимонами”.

Теперішні власники автомобілів знають якості своїх автомобілів, але можливі покупці не можуть розрізнити „сливку” від „лимона”.

Власник  „лимона” бажає продати його за 1000 доларів, а  власник  „сливки” – за 2000 доларів.

Покупці готові ж заплатити 2400 доларів та 1200 доларів за „сливку” та „лимон”, відповідно.

Якби покупці могли перевірити якість автомобіля, то „лимони” би продавались за ціною між 1000 та 1200 доларів, а „сливки” – між 2000 та 2400 доларів.

У нашому ж випадку ми зробимо просте припущення про те, як роблять свій вибір покупці: вони оцінюють вартість автомобіля в середньому.

Але хто ж готовий продати автомобіль за таку ціну?

На цьому ринку можуть продаватися тільки „лимони”! Асиметрія інформації стосовно якості вживаних автомобілів робить неможливим продаж добрих автомобілів.

Ситуація є доволі звичною для нас. Якщо продавець бажає з усіх сил продати нам річ, навіть з великою знижкою, то він тим самим посилає сигнал, що товар є поганої якості. Якщо ж на ринку є багато подібних товарів поганої якості, то власникам добрих товарів є складно їх продати.

Несприятливий вибір:

Декілька компаній виробляє парасольки доброї та поганої якості, але споживач не може розрізнити якість парасольки.

Що відбудеться на такому ринку?

Чи залишаться виробники добрих парасольок?

Припустимо, що страхова компанія хоче запропонувати страховий поліс на крадіжку велосипеда.

Компанія добре вивчила ринок і зауважила, що рівень крадіжок велосипедів змінюється від району до району.

Припустимо, що страхова компанія пропонує страховий поліс, будуючи його вартість на середньому рівні крадіжок.

Що ж станеться?

Що відбудеться з медичним страхуванням?

Страхування життя?

Кредитне раціонування:

  • Чому банкам невигідно підвищувати кредитні ставки? Або чому вони є обмеженими?
  • Чому можна торгуватися за кредитну процентну  ставку?
  • Що може спричинити її зниження?

Моральний ризик

Для простоти припустимо, що всі жителі в однаковій мірі стикаються з загрозою викрадення їх автомобіля, тобто немає проблеми з  несприятливим вибором.

Але з іншого боку ймовірність викрадення тепер буде пов’язана з діями власників автомобілів. Наприклад, якщо власник машини не турбується про вжиття таких заходів безпеки як закривання автомобіля, встановлення сигналізації чи додаткових секретних пристроїв блокування, то ймовірність викрадення його автомобіля зростає.

Що відбудеться з власником після купівлі страхового поліса? Хто за це платить?

Медичне страхування. Додаткове медичне страхування.

Страхування життя?

Усунення проблеми несприятливого вибору

Розглянемо приклад супермаркету, що працює цілодобово.

Яким чином власник може спостерігати за прикладеними працівниками зусиллями?

Навіть, якщо є способи реєстрації фізичного виробітку працівниками (поскладані полиці, збільшення рівня продаж),  але як виміряти ввічливість продавця та його привітність до покупців?

Не так далеко в нашій пам’яті жахливий рівень обслуговування в бувших країнах соцтабору.

Один приватний угорський бізнесмен, згадуючи ці часи, розповів про правила, якими він користувався при наборі  працівників його магазину у 1985 році.

Він ніколи не наймав робітників, які працювали в держсекторі і платив всім працівникам в чотири рази більше, ніж в середньому у галузі.

Це мало сенс, оскільки в магазині було лише кілька працівників, і моніторинг їхньої діяльності вимагав витрат  великого обсягу часу для підприємця.

Такий прийом майже повністю усунув потребу в моніторингу. Працівники старались з усіх сил, щоб не втратити за якоїсь дрібниці такої доброї позиції.

Невеличкий кредитор у селищі надавав позики селянам  під 100%  річних. Чому ж тоді великі банки не можуть займатись такою кредитною діяльністю? Для цього є декілька причин:

  • маленький  кредитор може діяти з такою ефективністю тільки при малих обсягах позик;
  • місцевий кредитор має кращий доступ до інформації про те хто є добрим, а хто є поганим позичальником;
  • місцевий кредитор може краще контролювати процес інвестування, щоб забезпечити повернення боргу.

Ці три переваги роблять маленького сільського кредитора монополістом на ринку надання кредитів. Зауважимо, що дві останні  переваги мають своїми коренями якраз несприятливий вибір  та моральний ризик.

Tags:

Search